tisdag 14 oktober 2014

Mina tårtor - Blå blommor

Helgen efter att jag varit på kursen med Johannas tårtor så kom min mamma och min sambos mamma upp på besök. Jag tog då tillfället i akt att baka en tårta för att hålla mina nyvunna kunskaper vid liv. Det blev vaniljbottnar, fylld med chokladmousse och jordgubbsmousse, spacklad med chokladsmörkräm, täckt med sockerpasta och dekorerad med gumpaste och strössel. 



Den här tårtan gick ganska bra att baka. Chokladmoussen blev lite kornig, men jag har märkt att de flesta inte märker sådana små detaljer när det är i en tårta, så länge det smakar gott. Jag hade valt ett recept på jordgubbsmousse med gelésocker i istället för gelatinblad, vilket var intressant men det blev också väldigt sött. Är det något jag experimenterat mycket med i min bakning är det olika mousser, blir aldrig riktigt nöjd. När jag spacklade insåg jag att det fanns för lite smörkräm och fick i panik be mamma göra mer. Jag har haft sådan tur att hon varit i närheten många av de gånger jag bakat tårtor! När jag skulle täcka med sockerpasta kavlade jag ut den tunnare än vi gjorde på kursen, i och med att alla vi som åt den tårtan tyckte att sockerpastan inte var så god i så stor mängd. Men tunnare utkavling innebär att pastan lättare spricker, men eftersom jag sedan dekorerade med blommor kunde jag täcka över mesta jag inte var nöjd med. 




Vad lärde jag mig? Chokladsmörkräm är inte en superbra idé under vit täckning. Om det kommer någon fläck på pastan är det nästan värre att försöka torka bort den då det bara blir utsmetat. Jag lärde mig också att inte kavla ut sockerpastan för tunt, även om det blir mindre sött då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar