lördag 18 oktober 2014

Mina tårtor - Chokladtårta

När jag fyllde år hösten 2013 gjorde jag två tårtor, en när jag var hemma och firade med familjen och en när jag firade här uppe i Umeå. Det här inlägget kommer att handla om den chokladbomb jag gjorde hemma hos mina föräldrar. Det var chokladfudgebottnar, fylld med vaniljkräm och hallon, täckt med nutellafrosting och mörk choklad och dekorerad med sharonfrukt och physalis. 



Den här tårtan jäklades med mig från början till slut. Bottnarna blev extremt platta och det fanns ingen tid att göra om. Vaniljkrämen som skulle vara inuti ville inte tjockna och hade stark eftersmak av järn. Jag och mamma experimenterade länge med olika vaniljsåser som fanns hemma samt en massa gelatin innan vi till slut fick till något som både smakade okej och som jag kunde fylla tårtan ed utan att det direkt rann ut. Nutellafrostingen var lösare än jag trott och var därför svår att hålla kvar på tårtan. Den mörka chokladen blev till en kräm då jag hällde i en svätt grädde för att få den lösare, vilket aldrig hänt mig förut. Men trots allt som jäklades blev tårtan enormt god, i alla fall i mitt tycke. 



Vad lärde jag mig? Experimentera inte med alltför många nya saker på en gång när du endast har en dag att baka på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar