fredag 10 oktober 2014

Mina tårtor - Johannas tårtkurs

Min nästa tårta som jag gjorde var på en tårtkurs hos Johannas tårtor på hösten 2013. Jag kände att jag ville gå en kurs, då min törst efter att baka tårtor inte gick över samtidigt som jag inte hade så mycket självförtroende inom området. Sagt och gjort så bokade jag en endagskurs i att montera och enkelt dekorera tårtor. 




Johanna hade förberett alla delar av tårtan – bottnar, fyllningar och smörkräm – så det var bara för oss sex deltagare att montera ihop tårtan under ledning av henne. Det var vaniljbottnar, hallonmousse och glasscreme, vi spacklade med smörkräm, täckte med sockerpasta och dekorerade med gumpaste. Eftersom det var höst så blev det temat på våra tårtor. Känslan av att få ta hem en fantastiskt fin och god tårta som jag själv gjort var fantastisk. Jag var väl medveten om att jag inte skulle kunna uppnå exakt samma nivå på egen hand, men det var ändå en boost för självförtroendet och kursen gav mig massor med tekniker att arbeta vidare med.




Vad lärde jag mig? Allt, skulle jag vilja säga. Jag ska försöka lägga upp tips och trix-inlägg så småningom med hur jag gör när jag bakar tårtor, så då kommer ni få se de flesta av de saker jag lärde mig av Johanna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar