söndag 9 november 2014

Joakims bastårta

När min sambo Joakim fyllde år i december förra året så ville jag göra en väldigt personlig tårta till honom. Han spelade bas i ett band som hette Gamling Man. Så jag bestämde mig för att göra en tårta med en bas ovanpå och noterna till en av låtarna han skrivit runt kanten. Ett mycket ambitiöst projekt med andra ord!

Det blev vaniljbottnar, fylld med chokladmousse, kiwi och jordgubbar, spacklad med chokladsmörkräm, täckt med sockerpasta. Tyvärr var det ju inte säsong för frukterna så de smakade inte så mycket. 

Basen ovanpå tårtan är gjord i marsipan. Jag tänkte först att halsen skulle vara helt slät i färg, men när jag var halvvägs igenom att färga den så såg det precis ut som träådringar, vilket blev mycket effektfullt!



För att kunna göra notraderna och noterna runt kanten blandade jag lite pastafärg med några droppar alkohol och målade med pensel. Det var mycket, mycket svårt att få raderna raka, men till slut fick jag till något som jag var någorlunda nöjd med. Först hade jag tänkt skära ut alla noterna i svart sockerpasta, men efter att jag insett att det blev alltför pilligt att göra så blev det endast f-klaven som jag gjorde så.



Vad lärde jag mig? Att måla på tårtor är inte lätt, och det bör nog endast användas för detaljer om man inte är väldigt säker på handen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar