måndag 17 november 2014

Mina tårtor - Kopptårta

De som känner mig vet att jag ofta tar på mig alldeles för ambitiösa projekt. I våras när min äldsta syster Annsofi ringde och frågade om jag kunde baka en födelsedagstårta till henne när jag kom hem till våra föräldrar på besök tog jag på mig just ett sådant stort projekt. Först hade jag svårt att komma på hur tårtan skulle se ut, men till slut hittade jag den här tårtan som inspiration. Fia dricker mycket te och har fantastiskt fina Mon Amie-koppar så jag ville göra en kopptårta med det mönstret på. Inte nog med att bara det var ett stort projekt, eftersom jag kom hem så sent skulle jag ha en kväll och en dag på mig att göra det. Ambitiöst som sagt!


Det första jag gjorde, medan jag fortfarande var hemma var att skära ut blommorna ur blåfärgad marsipan. Jag använde samma teknik som jag gjort på flera olika tårtor och klippte ut formen i bakplåtspapper så at jag hade en mall att gå efter. Dessa blommor transporterades sedan söderut i en lufttät burk. Jag valde att dekorera i marsipan denna gång eftersom blommorna fortfarande behövde vara mjuka när jag kom hem, så att jag kunde lägga på dem på en rundad tårta. Jag gjorde också telappen i gulfärgad gumpaste. Denna lät jag torka och bli hård innan frakten.

När jag kom hem till mina föräldrar bakade jag vaniljbottnarna och förberedde fyllningarna - passionsfruktsmousse och lemoncurdgrädde - på kvällen. Dagen efter lade jag ihop det hela. Det blev fem (!) bottnar. Jag var tvungen att med jämna mellanrum frysa tårtan, eftersom fyllningarna var lite för lösa under monteringen och för att det då blev lättare att skära till formen på "koppen". Jag spacklade med vaniljsmörkräm och täckte med sockerpasta. Därefter var det bara att fästa blommorna med lite vatten. Inuti handtaget gömmer sig en ståltråd, då det inte fanns tid att låta gumpasten bli helt torr. Till sist fixade jag lite detaljer, så som namnet uppe på tårtan och detaljer på blommorna.

När jag precis blivit klar var jag inte alls nöjd med tårtan och det kändes inte som att den såg ut som en kopp. Men när första kommentaren från min äldsta systerson var "Men det är ju en av mammas koppar!" kände jag mig nöjd.

Vad lärde jag mig? Stora projekt går att genomföra det också. Men det kan vara bra att ha lite mer tid än en dag till dem, om inte annat än för att hjärtat ska hålla i några år till. Och passionfruktsmousse är magiskt gott!

2 kommentarer:

  1. Fortfarande lika lycklig över fantastiskt fin tårta! Men... "brorson"??? Vem i hela fridens dagar pratar du om?? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, herregud vad jag måste ha varit trött när jag skrev det! Ska ändra :P

      Radera