tisdag 11 november 2014

Mina tårtor - Star Wars

Nästa tårta jag gjorde kräver lite förklaring av bakgrunden. I våras åkte en del av min klass till England som en del av vår engelskakurs. Vi besökte bland annat några skolor och blev presenterade för massor av människor. När en av lärarna skulle försöka komma ihåg Matildas namn fick han tipset av en av de andra lärarna att hon hette som titeln på en film. Hans omedelbara svar blev ”Star Wars!”. När vi sedan kom hem igen skämtade vi om att vi borde ha en namngivningsceremoni för Matilda så att hon kunde byta namn till Star Wars. När vi sedan skulle fika tillsammans och fira att det var påsk, samt fira Julia som då var höggravid tog jag tillfället i akt att göra en ”namngivningstårta”!


Det blev chokladbottnar, fylld med kokosmousse och lemoncurdgrädde, spacklad med chokladsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med gumpaste. 


Det gick inte så bra för mig att täcka denna tårta (på grund av en blandning av övermod och kall marsipan) så efteråt ville jag ha något att täcka över alla små skönhetsfel. Därför ritade jag upp lite stjärnor på bakplåtspapper och sedan skar ut i gulfärgad gumpaste. I och med att jag ville ha olika stora stjärnor som skulle placeras ut huller om buller gjorde jag på detta pilliga sätt, annars hade jag kunnat använda pepparkaksformar.

Loggan ovanpå tårtan gjorde jag på samma sätt som stjärnorna, vilket ändå var ganska lätt då det var så många raka former. Ljussablarna valde jag att göra mycket enkla och satte ihop dem av två bitar gumpaste rullade till önskad form. Alla dekorationerna pudrades i ätbart guldskimmer för att ge dem rätt lyster. 




Vad lärde jag mig? Än en gång lärde jag mig läxan att det inte är så enkelt att täcka en tårta i svart, då maizenan syns. Min lösning på problemet denna gång blev att jag penslade med vatten, vilket gav en blank och i det här fallet snygg finish. Sedan lärde jag mig också att arbeta marsipanen tillräckligt på förhand, så att den är mjuk och smidig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar