lördag 1 november 2014

Mina tårtor - Targaryentårta

Nu har jag slarvat med hur ofta jag lägger in inlägg här på bloggen, men jag skyller på att vår verksamhetsförlagda utbildning (praktik) började och jag därför haft fullt upp.


Den andra tårtan jag gjorde när jag fyllde år 2013 var inspirerad av tv-serien (och bokserien, men där ser man ju inte husvapnet...) Game of Thrones. Min favoritkaraktär Daenerys tillhör huset Targaryen och därför ville jag göra deras vapen, den trehövdade draken. 

Jag började med att googla en hel mängd bilder för att hitta en version som jag kände mig nöjd med. Alla är ganska lika, det är endast detaljerna som skiljer. Jag ville ha en drake som inte var alltför detaljerad, för att jag skulle lyckas med den, men ville inte heller att den skulle vara alltför simpel för att den inte skulle bli barnslig. När jag hittat en bild ritade jag av den på bakplåtspapper och klippte ut den. Det var något av det mest pilliga jag någonsin gjort, men jag hade för en gångs skull tålamod! Därefter kavlade jag ut rödfärgad gumpaste tunt och lade den utklippta draken på, sedan skar jag ut den. Jag blandade sedan några droppar alkohol med pastafärg för att kunna måla i linjer.



Bottnarna var red velvet-cake, men jag färgade två av dem röda och en svart för att följa Targaryen-färgerna. Jag tänkte fylla med whipped cream cheese-frosting och hallon, men glömde bären som istället fick serveras som tillbehör. Jag spacklade med chokladsmörkräm och täckte med marsipan, vilket gick förvånansvärt bra. I och med att jag fått höra att sockerpasta var lättare att täcka med var jag nervös, men marsipanen var inte svårare. Sist lade jag på draken och fäste den med några droppar vatten.



Vad lärde jag mig? Platta dekorationer är relativt enkla att göra, men kan bli mycket effektfulla! Jag lärde mig också att det kan vara svårt att täcka med något helsvart, delvis eftersom det kräver mycket färg och därför att det är svårt att pudra bort all maizena från utkavlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar