måndag 2 mars 2015

Mina tårtor - Morotskaka

I höstas, ett tag efter min födelsedag, kom min syster upp hit till Umeå. Jag ville då använda mig av boken Lomelinos tårtor, som jag fått av henne i present. Jag fastnade för en morotstårta eftersom jag ville använda höstiga smaker. Detta recept innehåll bland annat muscovadosocker, äppelmos och nötter, vilket jag tyckte lät fantastiskt.



Enligt receptet skulle botten delas upp på fyra lika stora springformar, vilket jag inte har (och inte har plats för i skåpen heller...). Eftersom jag inte orkade diska formen mellan varje gräddning så gjorde jag alla bottnarna samtidigt. Det var ingen bra idé. Det tog enormt lång tid för bottnarna att bli genomgräddade och när jag väl tog ut dem var de fortfarande lite undergräddade i mitten. Den kunde inte heller resa sig ordentligt.



Trots dessa missöden lyckades jag skära upp åtminstone tre bottnar och fylla dem med creme cheese-fyllningen. Jag valde denna gång en simpel dekoration med endast kokos ovanpå. Personligen tycker jag att tårtan var fantastiskt god! Jag kan rekommendera Lomelinos tårtor (och att följa det som står!), för även om det är ganska sällan jag följer recepten i sin helhet så bläddrar jag nästan alltid i den för att få inspiration till dekoration och spännande smakkombinationer.







2 kommentarer:

  1. Åh, vad god den ser ut! Yum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får baka den igen någon gång när du kan få smaka ;)

      Radera