fredag 28 augusti 2015

Mina tårtor - Rosa resväska

Alldeles efter nyår i år så reste min sambos syster Pauline till Kanada för att studera där i ett halvår. Som överraskning bakade jag en tårta till henne. Hon tycker mycket om rosa, så det ville jag få in samtidigt som Kanada och res-tema. Det blev till slut en knallrosa resväska med Kanadas flagga i hörnet. Tyvärr gjordes ju tårtan i mörka vintertider, så fotona blev inte tagna i bästa ljus. 



Jag ville använda mig av lätta och fräscha smaker, så det blev vaniljbottnar, fyllda med lemon curd-grädde och passionsfruktsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt och dekorerad med sockerpasta.


Bottnarna gjorde jag i långpanna. Fyllning och spackling gick smidigt, men det var min första gång att täcka en fyrkantig tårta, så det var lite trixigt. Men med hjälp av kanter och spännen kunde jag täcka de områden jag blev missnöjd med (det absolut bästa med att dekorera en tårta...). 


Genom mitten på kanten skar jag ett streck för att det skulle se ut som öppningen på väskan. Jag gjorde små prickar på kanter och band för att det skulle se ut som sömmar.


Flaggan var definitivt pilligast på tårtan. Jag ritade upp lövet på bakplåtspapper för att sedan ta hjälp av det när jag skar ut sockerpastan. I och med att jag gjorde flaggan liten så var det ganska svårt att göra detaljer. Efter lite pillande var jag dock nöjd.

Min sambo Joakim ska också ha stort tack för all hjälp med den här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar