onsdag 26 augusti 2015

Mina tårtor - Snöflinga

I december förra året hälsade jag på min syster, hennes fästman och deras lilla son. När jag var där bakade jag en tårta till min systers fästmans mamma, Eva. Min syster tyckte att jag kunde göra en vintertårta eftersom det var i adventstid. I och med att jag inte hade tillgång till alla mina tårtverktyg ville jag inte göra en täckt tårta. På pinterest hittade jag en vintrig tårta med kokos på, vilken jag tog som inspiration.


Det var vaniljbottnar, fylld med hallonmousse och vit chokladmousse, spacklad med marängsmörkräm, dekorerad med kokos, kristyr och strössel (både silverkulor i mönstret till snöflingan och små snöflingor strödda över hela toppen).

Snöflingan spritsade jag på efter eget huvud och kom på designen när jag höll på. Kanske hade jag kunnat göra något mer avancerat om jag planerat på förhand, men just då kändes det lättare att anpassa sig efter tårtans form på frihand. 

Förutom att bakningen blev något tidspressad gick det bra. Det känns alltid lite avigt att baka i någon annans kök, men med lite hjälp går det fint ändå. Jag blev riktigt nöjd med tårtan, speciellt i och med att dekorationen var relativt enkel att utföra men ändå blev effektfull. En vintrig, frostig tårta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar