onsdag 23 september 2015

Mina tårta - Tords tårta

I våras fyllde min svärmors sambo Tord 60 år och nu i somras var det dags att fira honom. Jag planerade och planerade för att få till tårtan så personlig som möjligt. Först trodde jag att jag tagit mig vatten över huvudet, men jag lyckades faktiskt och blev väldigt, väldigt nöjd. 



Det var vaniljbottnar, fylld med vit chokladmousse och vingumsfluff (Tords favoritgodis) - röda i den undre tårtan och orangea i den övre - spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med en massa olika saker...


Tord både jagar och fiskar, vilket fick bli grundtemat för tårtan.


Frampå tårtan stack en av hans tre jämthundar Lotus (även kallad världens bästa jakthund) ut huvudet ur skogen. Gjord i en blandning sockerpasta och gumpaste, målad med pastafärg och pudrad i öronen med pulverfärg.


Sjön är gjord av köpt pyntgelé, och gräset runt omkring är spritsad smörkräm. Stranden är krossade brago-kex.



Stenarna är också gjorda i pastablandningen. Jag lät dem vara lite melerade för att ge ett mer naturligt uttryck. Så naturliga som ätbara stenar kan vara... Vassen gjorde jag av okokt spaghetti, med små klumpar av sockerpasta på som jag doppade i brago-krosset. 


Tord har en kaffekopp som han är mycket trogen. Den är i glas med loggan för den lokala tidningen Hudiksvalls Tidning, eller HT. Jag kunde inte få till så att det såg ut som glas och fick därför nöja mig med att allt blev kaffefärgat.



På den övre tårtan låg också hans gevär. Inte likadant som det riktiga, men jag tyckte det var både enklare och mer effektfullt att göra med "trä"-delen.


Små svampar satt här och var på tårtan och var även de gjorda i pastablandningen. Blom-format strössel fanns också på sina håll på tårtan.



Tårtans huvudperson satt och fiskade från den övre tårtan, iklädd jaktoutfit och med cigaretten i mungipan (som gjordes av en bit av en tandpetare i plast). Fiskespöt var gjort av en grillpinne och persiennsnöre. Tord sparade den lilla figuren och koppen, så jag tror han var nöjd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar