tisdag 15 september 2015

Mina tårtor - Mammas porslin

På mors dag fick mamma en ny kaffeservis av mig och en av mina systrar till sommarstugan. När hon sedan fyllde år i augusti tog jag detta som inspiration till hennes tårta.


Så här ser servicen ut:

 

Jag kom inte på denna idé förrän jag redan var hemma hos mina föräldrar, vilket gjorde att jag inte hade tillgång till mina blomutstickare. Jag koncentrerade mig därför på rosor och lade till några andra mer fantasifulla blommor. Spetskanten fick representera mönstret kring toppen på kopparna. 


Det var vaniljbottnar, fylld med blåbärsmousse och limecurdgrädde, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med en blandning av sockerpasta och gumpaste. Det var första gången sedan regnbågstårtan, vilket ju var rätt länge sedan. Det var annorlunda att arbeta med än sockerpasta men väldigt mycket godare. Jag ska försöka använda det så mycket som möjligt hädanefter, men jag behöver hitta något annat märke som är slätare i färgen.


Jag tyckte själv att fyllningarna blev väldigt goda tillsammans och mamma verkade också nöjd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar