torsdag 15 oktober 2015

Manfreds badtårta

Igår fyllde en av mina älskade systersöner Manfred ett år! Hela familjen firade därför hans (och hans pappas) födelsedag förra helgen. Jag gjorde den här tårtan som föreställer hur han ligger i en badtunna eftersom han älskar att bada.


Det var vaniljbottnar, fyllda med blåbärsmousse och mjölkchokladfluff, spacklad med chokladsmörkräm, täckt med marsipan på toppen och plankorna på sidan är en blandning av sockerpasta och gumpaste och den är dekorerad med gumpaste och marsipan.



Jag gjorde bottnarna och fyllningen hemma och frös in tårtan. Sedan fraktades den i en frysväska till min syster där jag gjorde klart den. Det fungerade väldigt bra, men jag var väldigt nervös under färden. Jag gjorde också badleksakerna samt figuren av Manfreds huvud hemma. I och med att kalasets temafärger var grön och rosa fick leksakerna gå i dessa färger.



Plankorna gjorde jag med en kavelmatta. Efter att jag gjort mönstret så skar jag ut lagom långa plankor och lät dem torka lite innan jag fäste dem vid tårtan. Som slutfinish pudrade jag lite med svart pulverfärg här och där.


Bubblorna pudrade jag med silverskimmer för att ge lite glans. På sidan av tårtan gjorde jag Manfreds logga (man-peace).

Fotograf för denna bild är Annika Hellgren. 




2 kommentarer: