måndag 16 november 2015

Boktårta

I helgen fyllde jag själv år. Hela min familj kom och hälsade på mig och jag gjorde denna gigantiska boktårta. Hade räckt med ungefär en tredjedel av tårtan... Motivet valde jag efter som jag (för att citera en av mina systersöner) "läser så jättejätteJÄTTEmycket".


Tårtan bestod av chokladbottnar, fyllda med hallonmousse och blåbärsmousse, spacklad med vanilsmörkräm, täckt med sockerpasta (sidorna) och marsipan (omslaget) och den var dekorerad med sockerpasta.


Jag kan inte påstå att jag blev nöjd med tårtan. För det första var det rätt tidspressat att göra den och den fick bli ett sådant projekt jag höll på med någon timme några kvällar i rad. Mitt största misstag var att jag inte fick till grunden så slät som den behövde vara vilket resulterade i diverse knölar. Stjärnorna var ett tillägg för att maskera det värsta av det... I övrigt var det bara småsaker jag inte känner mig nöjd med.


Tårtan verkade i alla fall bli uppskattad av kalasbesökarna, även om ingen orkade så mycket efter en tacobuffé.



Nu ska jag ladda upp inför att göra en till tårta, då en klasskompis fyllde år på samma dag (och vi till och med föddes samma år) och vi ska fira tillsammans till veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar