söndag 29 november 2015

Lussekatter



Idag är det första advent! Åh, vad jag älskar julen. Att få mysa med familj och vänner med en massa godsaker och tända ljus, pynta överallt och slappna av. Om du liksom jag älskar julen och är medlem på facebook får du gärna gå med i min grupp "Julälskarna". Här på bloggen bjuder jag på mitt recept på lussekatter, som jag tycker blir riktigt gott och saftigt.



Lussekatter
Ca 20 styck

25 g jäst
75 g rumsvarmt smör
2½ dl mjölk
1 påse saffran (á 0,5 g)
2 msk rom eller vatten
1 dl socker
1½ krm salt
Ca 7 dl vetemjöl
Ägg till pensling
Russin till garnering

Gör så här:

1. Blanda saffranet med rom eller vatten och låt stå i ungefär 30 minuter.

2. Smula jästen i en bunke och tillsätt smöret i tärningar, mjölken samt saffranet tillsammans med vätskan.

3. Rör ihop i maskin eller med en elvisp med degkrokar.

4. Blanda ned socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta tills degen är blank och smidig.

5. Strö över lite mjöl, täck bunken med bakduk och låt jäsa i 45-60 minuter.

6. Lägg russinen i blöt i 30 minuter och sila sedan av vattnet.

7. Stjälp ut degen på mjölat bakbord och knåda in resterande mjöl.

8. Dela upp degen i 20 delar och forma sedan till lussekatter och lägg på plåt med bakplåtspapper.

9. Tryck försiktigt ned russinen i "virvlarna" i bullarna. Täck med bakduk och jäs i 30 minuter.

10. Sätt ugnen på 225 grader.

11. Pensla bullarna med uppvispat ägg.

12. Grädda i cirka 8-10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar