söndag 24 januari 2016

Mormors sockerkaka

Sockerkaka tänker jag alltid på som mormors sockerkaka, även om receptet förmodligen ser ut som tusen andra. Det här kan jag och mina systrar nog allihopa baka utantill. Jag är sladdbarn och hade inte så mycket tid med min mormor innan hon gick bort, och har därför inte så många minnen av henne heller. Något som jag dock minns är att baka tillsammans med henne och mina systrar hemma hos mormor och morfar. Jag fick den ärofyllda uppgiften att övervaka äggen och sockret när de vispades i maskinen och ropa när det blivit ljust och fluffigt... (då tog jag min uppgift på största allvar, men på senare år har jag insett vilken lillasyster-uppgift det var) Det fanns också en regel om att man skulle göra en och en halv sats - en till kaka och en halv till att äta.


Sockerkaka

2 ägg
2 dl strösocker
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
50 g smör
1 dl mjölk eller vatten

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Vispa ägg och socker ljust och pösigt.

3. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. 

4. Smält smöret. 

5. Vänd ner de torra ingredienserna och smöret i äggsmeten och rör försiktigt om tills det är helt utblandat.

6. Tillsätt mjölken eller vattnet. 

7. Smöra och bröa en form och häll i smeten.

8. Grädda i 30 minuter mitt i ugnen.


1 kommentar: