lördag 9 januari 2016

Smörkräm

Det här är det recept jag har på smörkräm, som jag spacklar tårtor med. Receptet är ganska väl tilltaget, så om man gör en mindre tårta behöver man inte allt. Jag föredrar dock att ha lite mer smörkräm på lager i och med att det går att fixa så många skavanker med den. Smaksättningen bestämmer du själv, det är bara fantasin som sätter gränserna. Jag gör oftast vaniljsmörkräm i och med att den är ganska neutral och blir bra om man ska täcka tårtan med en ljus färg.


Smörkräm
200 g rumsvarmt smör
Cirka 300-400 g florsocker
4 tsk kokhett vatten
Cirka 2 tsk vaniljarom eller 2 msk kakao

Gör så här:

1. Vispa smöret tills det är ljust och följsamt.

2. Tillsätt lite flosocker i taget och se till att vispa in noggrant.

3. Tillsätt vattnet och smaksättningen under omrörning. Smaksättningen brukar jag inte måtta utan gå efter smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar