söndag 17 januari 2016

Tårtfyllningar

När jag ska göra tårtor följer jag sällan något recept på fyllningar. Jag har dock oftast samma grund som jag tänkte beskriva här. Det här är det som jag brukar kalla mousse i mina beskrivningar, även om det väl egentligen är en fuskmousse. Något annat som är enkelt att göra är fluff, men det tar jag i ett annat inlägg. För att få fram den typ av fyllning du vill ha så är mitt främsta tips att prova dig fram och experimentera, vilket är vad jag gjort för att få fram så mycket smak som möjligt. Om du vill ha mer detaljerade recept så finns det massor om du googlar.

"Mousse"
Ett lager i en normalstor tårta

3 dl grädde
½-2 gelatinblad
Bär, sylt, kompotter, vit choklad (mörk och mjölkchoklad brukar fungera bättre som fluff i min erfarenhet) etc. Om du vill använda exempelvis frukter behöver du koka detta till mos först
Eventuellt lite socker

Gör så här:

1. Lägg gelatinbladen i lite vatten tills de är mjuka. Du behöver mindre gelatin om du har en smaksättare som kommer stelna, så som choklad och mer om du har något med mycket vätska i så som hallon.

2. Tag en halv deciliter av grädden och värm upp. Tillsätt gelatinet och smaksättaren. Har du choklad behöver du hacka den först och sedan kommer den smälta av grädden.

3. Vispa upp resten av grädden, ganska hårt.

4. När den varma gräddblandningen svalnat något, blanda ner den i den vispade grädden.

5. Låt stå i kylskåp i någon timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar