tisdag 9 augusti 2016

Blomsteräng


De senaste två veckorna har jag varit hemma med min familj i Hälsingland. Förutom att umgås med nära och kära gjorde jag också två tårtor. Den första kommer här, som jag gjorde till några av mamma och pappas grannar. De skulle ha tårtkalas för barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Jag fick fria händer på temat "sommar".


Jag ville ha somriga smaker i tårtan så den bestod av vaniljbottnar, fyllda med jodgubbsmousse och limecurdmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och dekorerad med gumpaste.


Jag bollade en rad olika idéer kring designen. Till slut bestämde jag mig för att göra en idé som jag velat göra länge, det vill säga att översålla en tårta i små blommor. Då har jag tänkt att alla skulle vara i samma färg, men efter lite bollande med min mamma och en av mina systrar bestämde jag mig för att det skulle bli somrigare i olika ljusa pasteller.


Jag, mamma och Åsa hade en kväll där vi massproducerade blommor. Tyvärr producerade vi kanske liiiite för mycket och nu har jag minst lika många blommor över. Så det kanske blir en likadan tårta någon mer gång!


Imorgon ska jag jobba första dagen på mitt allra första lärarjobb. Därför kommer det framöver kanske inte bli lika mycket tårtbakande, men jag ska försöka hålla bloggen uppdaterad med annat ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar