fredag 12 augusti 2016

Bröllopstårta med blå fjärilar


Den andra tårtan jag gjorde medan jag var hemma hos mamma och pappa var en bröllopstårta till Jennie och Johannes bröllop. De skulle ha en tårtbuffé men ville att den tårta jag gjorde skulle vara högre och mer dekorerad än de andra. Därför blev det en dekorerad tvåvåningstårta.


Tårtan bestod av vaniljbottnar, fylld med passionsfruktsmousse och mangomousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med gumpaste.


Brudparets önskemål var att temafärgen blått, fjärilar och deras intressen kaninhoppning respektive motocross och enduro skulle finnas med på tårtan. Först var jag lite orolig för hur jag skulle få ihop detta till en enhetlig bröllopstårta, samt hur i hela fridens namn jag skulle få in motocross utan att behöva göra en hel motocross. Lösningen blev att jag gjorde Johannes hjälm. Eller jag försökte åtminstone efterlikna den och jag tror att har man sett hans hjälm ser man liknelsen. Jag utgick också från en bild på en av Jennies kaniner när jag modellerade kaninen. På bilden var en av öronen nere medan det andra stod upp. Jag vet inte om det alltid är så, men tyckte det var så sött att jag ville ha det så.


Jag var väldigt nära att helt knäckas av den här tårtan. På fredag kväll såg allt bra ut när jag gick och lade mig. På lördagen fraktade jag tårtorna var för sig till min svärmor, som bor närmare stället där festen skulle hållas. På grund av att vädret var kvavt och fuktigt började tårtorna svettas. Dessutom sprack den lilla tårtan på sidan och under dagen började fyllning läcka ut och bukta ut sidan. Men jag kunde i alla fall skicka iväg något i slutet av dagen, även om jag hade velat göra en slätare tårta. Brudparet blev i alla fall nöjda, vilket ju är det viktigaste!

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt jobb! Kul att du fick in bröllopstemat samt våra intressen på tårtan. Det kan inte ha vart det enklaste.. :) Som sagt blev vi jättenöjda!

    SvaraRadera