lördag 15 april 2017

Grå tårta med fjärilar


Nu under påskhelgen åkte jag och Joakim och hälsade på våra respektive föräldrar. Jag gjorde då en tårta till Joakims mamma Inger som fyllde år  i slutet av mars. Ett litet internskämt som vi har är att Inger är alldeles tokig i grått. De renoverade större delen av undervåningen förra året, och allt blev i gråtoner. Hon tycker också mycket om fjärilar. Därför blev det en grå tårta med fjärilar till henne.


Tårtan bestod av vaniljbottnar, fylld med lemon curd-mousse och passionsfruktsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan och dekorerad med gumpaste och ätbar guldfärg.


Det här var första gången jag melerat marsipanlocket på en tårta. Jag var lite nervös, men blev nöjd. Speciellt bra tycker jag att det blev med gulddetaljerna jag målade dit. Det kommer jag definitivt göra fler gånger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar