lördag 2 april 2016

Fetaostbiffar

På min personliga blogg har jag ibland lagt upp recept på mat, vilket jag nu passar bättre på den här bloggen. Det kommer nog inte bli så mycket mat, bakningen kommer fortfarande vara i fokus! Vi börjar med det här mycket mumsiga receptet på fetaostbiffar som jag fått av en av mina systrar. En god vegetarisk rätt som passar bra som helgmat. Har tyvärr ingen bild på denna maträtt för tillfället. Jag får komplettera med det nästa gång vi äter det!

Fetaostbiffar
2-3 portioner

1 1/2 dl havregryn
3/4 dl ströbröd
Svartpeppar
1 rödlök
5 halva soltorkade tomater
2 ägg
200 g fetaost eller salladsost

Gör så här:

1. Mixa eller mortla havregrynen till ett mjöl. Blanda med ströbrödet och peppra.

2. Mixa rödlöken och de soltorkade tomaterna. Tillsätt dem till havreblandningen.

3. Knäck ned äggen och smula ned fetaosten. Blanda om.

4. Låt stå en stund för att smeten ska bli lite torrare. 

5. Forma till biffar och stek tills det blir en fin yta på dem.

Servera med till exempel klyftpotatis och tzatziki eller ris och creme fraiche-baserade kalla såser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar