fredag 2 oktober 2015

Mina tårtor - Tack Bruket!

I somras jobbade jag på pappersfabriken Iggesunds Bruk. Det var fjärde sommaren jag jobbade där, och även min sista. De tar endast in studenter och nästa sommar kommer jag att vara klar med min utbildning. Jag trivdes mycket bra med mitt skiftlag i sommar och ville därför ge dem en tårta när jag skulle sluta. Jag ville göra en lätt och somrig tårta, både till utseende och smak.


Den bestod av vaniljbottnar, fyllda med lemon curd-gädde och passionsfruktsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med sockerpasta och dekorerad med sockerpasta och gumpaste.



Den lilla nyckelpigans spår är målade med pastafärg.


Jag valde att inte blanda ut färgen till bokstäverna helt, så att de skulle bli lite melerade. Bokstäverna är fästa i tårtan med tandpetare, för att de skulle bli tillräckligt stadiga för att stå upp. 


Vimplarna gjorde jag av resterna från bokstäverna. "Tråden" är målad med pastafärg.


Det här är den senaste tårtan jag gjort. Hädanefter på bloggen kommer jag lägga upp tårtor allteftersom jag gör dem. Jag kommer att försöka lägga upp annat bakningsrelaterat mellan gångerna, så som recept, tips och annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar