måndag 31 augusti 2015

Mina tårtor - Ingers tårta

När min svärmor Inger hälsade på i våras hade hon nyligen fyllt år. Då tyckte jag att det passade att göra en tårta till henne. Jag hade kvar pioner som jag gjort på en kurs hos Johannas tårtor som jag tyckte passade till Inger. Jag ville göra en elegant tårta till henne, och höll mig därför till rosa och vitt samt ganska avskalat.


Jag har tyvärr inte skrivit upp vad denna tårta smakade, men tror att det var vaniljbottnar, fyllda med vit chokladmousse och hallonmousse och spacklad med vaniljsmörkräm. Den är i alla fall täckt med sockerpasta och dekorerad med strössel. Texten är skriven med pastafärg uppblandat med någon droppe alkohol. Pionerna är gjorda i en blandning av sockerpasta och gumpaste med en flirtkula som stomme. 


I och med att Joakim, min sambo, inte är så förtjust i varken smörkräm eller sockerpasta försökte jag göra dessa lager så tunna som möjligt. Tyvärr gjorde jag det alltför tunt, så att bottnarna lyste igenom i vissa ljus. Så där lärde jag mig att det är viktigt med spacklingen.



Det var egentligen kanske lite mycket tårta för det lilla sällskapet, men jag tar nästan alla tillfällen till att baka tårtor och få träna upp mina kunskaper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar