söndag 21 augusti 2016

Frusen citroncheesecake

På mammas födelsedag gjorde jag en cheesecake istället för en tårta då hon inte ville beställa någon av mig när jag höll på med Jennie och Johannes bröllopstårta. Hon ville ha något fräscht och föreslog citron. Jag hittade dock inget recept som jag gillade så jag improviserade lite.


Frusen citroncheesecake

Botten:
200 g digistive
100 g smör

Fyllning:
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljarom
400 g philadelphia
2 citroner
2 dl grädde

Gör så här:

1. Mixa eller krossa digistivekexen till smulor. Smält smöret.

2. Blanda samman kex och smör till en smulig massa. Tyck ut i en springform som är cirka 24-25 cm i diameter.

3. Separera äggen och lägg i två olika skålar. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum.

4. Vispa samman äggulorna, sockret, vaniljaromen och philadephian.

5. Riv skalet på citronerna och pressa ur saften. Blanda ner båda i philadelphiaröran.

6. Vispa upp grädden. Vänd försiktigt ner grädde och äggvitor i röran. Försök att inte blanda ut för mycket av luften du vispat in.

7. Häll fyllningen över botten. Frys cirka 4-6 timmar. Ta fram en stund innan servering.

Kan med fördel serveras med bär, till exempel färska hallon som vi hade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar