fredag 21 november 2014

Mina tårtor - Påsktårta med äggtjuvar

Samma vecka som jag var hos mina föräldrar och gjorde Annsofis tårta var det påsk och jag gjorde därför också en påsktårta. Jag ville prova på att modellera lite figurer och eftersom det skulle vara tre barn närvarande vid påskfirandet var det viktigt att det skulle finnas en till varje. Så grunden till min idé för dekorationen på tårtan var tre kaniner i barnens favoritfärger. Sedan började jag tänka att det vore roligt att ha godis på tårtan som de vuxna kunde ta av (om de inte blev tillräckligt mätta av tårtan!). Till slut blev designen ett litet fågelbo med ägg och tre kaniner som har tagit några stycken. Två kycklingar är på jakt efter bovarna.


Tårtan bestod av vaniljbottnar, fylld med vit chokladmousse och hallongrädde, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Figurerna är gjorda i gumpaste färgad med pastafärg, och för att kunna måla de små fotspåren blandade jag ut färgen med några droppar alkohol. Den här tårtan gick riktigt bra att göra, delvis för att jag för en gångs skull lade mig på rätt svårighetsgrad och delvis för att jag hade både mamma och systrar till hjälp.



Vad lärde jag mig? Om locket på tårtan är lite ljusare och ganska tunt krävs ett lite tjockare lager smörkräm under för att inte bottnarna ska lysa igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar