lördag 22 september 2018

Stormlight Archive-tårta


Igår fyllde Albin år så jag gjorde såklart en tårta till honom som vi åt idag när en av hans systrar med familj kom på besök. Det var inte den roligaste tårtbakningen någonsin eftersom jag jobbade mig igenom feber, nästäppa, hosta och huvudvärk. Trots det ville jag verkligen göra den här tårtan och blev också väldigt nöjd med resultatet.


Tårtan bestod av choklad- och kaffebottnar, fyllda med kahlúa- och kaffefyllning och vit chokladmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan.


Dekorationen är inspirerad av bokserien Stormlight Archive som är skriven av Brandon Sanderson. Vi har båda två honom som favoritförfattare så det kändes mycket passande att göra. I dessa böckers värld så drar så kallade highstorms över landet, vilket är fruktansvärda stormar. När de kommer kan man se stormväggen dra in över landet, vilket inspirerade sidan av tårtan. Jag målade sidorna i svart och två olika blåfärger för att få lite djup och målade sedan silverblixtar. Ovanpå tårtan är symbolen för Bridge Four (vilket jag inte tror att jag kan förklara vad det är på något kort och enkelt sätt...).


2 kommentarer: