tisdag 6 augusti 2019

Ombre-tårta


Nu var det otroligt länge sedan jag gjorde någon tårta - nästan ett år! Men nu när jag flyttat och bor närmare min familj tror jag det kommer bli fler tårtor bakade (när det finns några att både beställa tårtor av mig och att äta upp dem). Det kändes verkligen att det var länge sedan när jag gjorde denna tårta till min mammas födelsedag, de flesta stegen jäklades med mig...


Tårtan bestod av vaniljbottnar, fyllda med lemoncurdmousse och hallonmousse, spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marängsmörkräm och dekorerad med marängsmörkräm och gumpaste.



Tanken var att jag skulle spritsa rosor i ombreeffekt runt tårtan i färger inspirerade av en soluppgång. Min rostyll verkar dock tyvärr försvunnit i flytten, så istället använde jag mig av ett verktyg för att göra ränder på sidan av tårtan. Sedan var tanken att jag skulle ha en sol gjord i gumpaste ståendes ovanpå tårtan. Solen ville tyvärr inte torka och bli hård och inget av mina försök att göra nytt ville torka heller, så något måste vara fel på min gumpaste. Istället använde jag en av de misslyckade solarna till att göra en snabb ros och spritsade sedan den överblivna smörkrämen i gult och rosaorange runt omkring.


Trots många motgångar var det i slutändan rätt trevligt att sitta och pilla med tårtdekoration igen. Det ska inte bli lika långt uppehåll igen!


1 kommentar:

  1. Trots att det krånglade och inte gick som planerat blev tårtan både fin och god. Ger ätit av den idag också, saftig och smakrik, mums. 😋👍👏

    SvaraRadera